deinterieurcollectie
FloorFriendly
Alexandrium
Houweling

Van theedoeken met insectenmotief tot een reuzentheepot bekleed met duizenden witgouden mozaïeksteentjes; de ontwerpen van kunst- en designcollectief zschieten alle kanten op, maar zijn allemaal even authentiek. We spraken met Job Smeets (1970), die sinds 2000 samen met Nynke Tynagel (1977) Studio Job vormt.

2015_Studio

Fotografie: A. Millot, R. van der Hulst / Living Magazine Italia

Het begon allemaal in Eindhoven, waar het duo afstudeerde aan de Dutch Design Academy. Nu is hun werk opgenomen in meer dan veertig musea wereldwijd. De Financial Times riep het duo uit tot een van de meest invloedrijke designteams van 2010. Ook ontwierpen ze de postzegel met Willem-Alexander. Niet in de laatste plaats werkt(e) het duo samen met merken als Bulgari, L’Oréal en Swarovski.

Jullie zijn grootheden binnen jullie vakgebied. Waarin zijn jullie altijd klein gebleven?
‘Nou, dat mensen zeggen dat we grootheden zijn, vinden we nog moeilijk te accepteren. Misschien zijn we daarin wel klein gebleven. We staan met beide benen op de grond. Bescheidenheid komt de kwaliteit van ons werk alleen maar ten goede. Op het moment dat je te veel gelooft in je eigen carrière, word je nonchalant. Nynke en ik zijn geen mensen die bij iedere officiële happening op de rode loper staan. Wij verkopen niet onszelf, we verkopen onze stukken. Daarentegen is ons werk wel heel expressief.’

Hi_STUDIO JOB_Cat Fight_01Die expressie zagen we terug in de levensgrote bronzen sculpturen op Miami Beach; in de eenmalige Studio Job Wunderkammer voor Swarovski in Innsbruck en in de door hen aangepaste Land Rover Defender met een reusachtige gouden hoorn op de motorkap.

Jullie werk kent veel uitingsvormen, welke gaf jullie de grootste kick?
‘Die kick zit ‘m vooral in de breedte van ons werk. We hebben voor onszelf een situatie gecreëerd waarin we zowel hele dure exclusieve stukken kunnen maken, die over vijfhonderd jaar nog in musea kunnen staan, en aan de andere kant een theedoek kunnen ontwerpen die als gebruiksvoorwerp bij mensen thuis hangt. We werken met grote merken samen, maar maken ook compleet vrij werk. Het is fijn om curator van je eigen gedachten te kunnen zijn. Je kunt ten slotte maar een paar dingen maken in je leven.’

Bij Studio Job gaat vakmanschap boven kwantiteit. In hun lab zijn zo’n vijfentwintig gilden vertegenwoordigd: van oude ambachtslieden zoals beeldhouwers en glas-in-lood-zetters tot eigentijdse professionals in laser- en 3D-technieken.

Is het een bonte boel in jullie atelier?
‘Onze galeriehouder in London zei eens: ‘Jullie atelier is het eerste waarvan ik denk dat je er een open hartoperatie zou kunnen uitvoeren, zonder groot risico op ernstige infecties bij de patiënt.’

Het is een functionele ruimte waarin vijfentwintig mensen bijna onder meditatie objecten maken. Nynke is er als fulltime ontwerpster veel aanwezig, ik reis vaak om de contacten met klanten en musea te onderhouden. Bij ons hoef je geen archetype kunstenaarsatelier voor je te zien, met een hele hoop rommel, waaruit dan iets prachtigs moet ontstaan.’ Zijn jullie wel zo begonnen?
‘In het begin bekeek ik filmpjes met Jimi Hendrix en Jim Morrison en dacht: zo moet het. Als jonge kunstenaar moet je nachten doorhalen. Ik kan je vertellen: een kunstenaar met een dagelijkse kater is na een paar weken niet meer leuk. Noch voor zijn omgeving, noch voor zichzelf. Om binnen ons vakgebied op topniveau mee te kunnen doen, moet je uiterst gedisciplineerd te werk gaan. Iedere ochtend om zes uur opstaan, sporten, gezond eten. Natuurlijk denk ik vaak genoeg: fuck it. Maar al snel besef ik weer wat mijn hogere doel is: mijn werk.’

Hi_traincrash-1Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?
‘Met het heruitvinden van onszelf in onze nieuwe situatie. Nynke en ik hadden jarenlang naast een werkrelatie ook een liefdesrelatie. Sinds acht maanden wonen we niet meer samen. Op wonderbaarlijke wijze zijn we nog steeds ongelooflijk goede vrienden en werken we nu misschien wel beter samen dan voorheen. Ons talent ligt heel erg in heruitvinden; jezelf constant confronteren met nieuwe situaties en die te gebruiken in je werk. Daar vloeit op dit moment heel persoonlijk werk uit voort. Zoals onze ‘Train Crash Table’: die beeldt een grootse impact uit die een enorme stoot nieuwe energie veroorzaakt.’

Tekst: Jasmine Groenendijk
Fotografie:  A. Millot,  R. van der Hulst / Living Magazine Italia

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail