Bosch
Numatic
Villa arena
Bava

Een interieur kan, naast er leuk uitzien, veel doen voor je lichaam en geest. Bij welk interieur vaart je gezondheid het best? Voor drie vertrekken in huis geven drie experts advies.

web_Slaapexpert-MoniqueVlakRuimte: De slaapkamer

Expert: Dokter Monique Vlak, neuroloog-somnoloog in het Amsterdam SlaapCentrum in het Slotervaartziekenhuis

Masterklok
‘Zorg voor een goed donkere slaapkamer. In onze hersenen zit een kern die je kunt zien als een masterklok die alle biologische klokken in het lichaam gelijkzet; van die het hongerhormoon aansturen tot klokjes die het suikerhuishouden reguleren. Die masterklok zit vlak boven de oogzenuw en loopt gelijk met het licht. Zorg dat die masterklok niet te vroeg aangaat. Hang verduisterende gordijnen of andere lichtwering op en vermijd elektronica in de slaapkamer. De masterklok is specifiek gevoelig voor het blauwe licht dat tv’s, telefoons en tablets afgeven.’

Slaap en seks
‘Gebruik de slaapkamer alleen voor slaap en seks. Een kwart van de mensen slaapt bewust alleen, omdat zij zo meer tot rust komen. Dit is verstandig wanneer de bedpartner geluidsoverlast veroorzaakt, door bijvoorbeeld snurken. Het kan ook afdoende zijn om twee aparte bedden naast elkaar te plaatsen.’

Omgedraaide wekker
‘Mensen die last hebben van slapeloosheid, hebben de neiging de hele tijd op de klok of wekker te kijken. ‘O jee, ik kan nog maar zoveel uur slapen en moet morgen van alles doen.’ Dit activeert de hersenen, in plaats van dat het ze doet ontspannen. Ik had eens een patiënt met slapeloosheid die de tijd met een projector op zijn plafond geprojecteerd had. Niet handig. Draai de wekker eens om, je wordt vanzelf wel wakker als hij afgaat.’

 

web_Joren van Dijk omgevingspsycholoog - omgevingspsychologieRuimte: De woonkamer

Expert: Joren van Dijk, omgevingspsycholoog

Afstand
‘Bij mensen die extravert zijn, zie je dat ze meer zitplekken per vierkante meter hebben. Deze personen kiezen ook minder snel voor meubels die afgezonderd zijn. Een introvert persoon heeft de neiging om meer losse stoelen te kiezen, zodat je minder dicht op een ander persoon zit. Bedenk in welke mate jij behoefte hebt tot afstand en pas daar je meubilair op aan.’

Privacy
‘Ieder mens heeft behoefte aan een plek voor zichzelf, de een wat meer dan de ander. Als mensen in een relatief kleine ruimte samenleven kan dat snel tot stress leiden, doordat je continu geconfronteerd wordt met de aanwezigheid van anderen. Het lastige is dat de woonkamer per definitie een gezamenlijke ruimte is. Moet het voor jou vooral voelen als een ruimte waar je rust opzoekt? Dan kun je een grote tafel in de keuken zetten, waar je met anderen samen zit. Daarnaast kun je de controle die je over een ruimte hebt vergroten door veel opbergmogelijkheden te creëren. Zo ervaar je minder stress van rondslingerende spullen van anderen.’

Natuur
‘Als we natuur zien, ervaren we minder stress en zijn we beter opgewassen tegen tegenslagen. Als je in een omgeving woont waar veel natuur aanwezig is, moet je die natuur wel kunnen zien. Zorg, indien mogelijk, voor voldoende ramen. Je kunt de natuur ook in huis halen door planten neer te zetten. Nepnatuur werkt ook stressverminderend; een behang met bomen of kunstplanten zijn daarom een uitstekende tweede keuze.’

 

web_Ergonoom-Arbounie-Erwin Spekle HR3Ruimte: De werkkamer

Expert: Erwin Speklé, Ergonoom bij Arbo Unie

Net als op kantoor
‘Thuis is het net zo belangrijk als op kantoor dat je een functionele werkplek hebt waaraan je gezond kunt werken. Zorg dat wanneer je de zittinghoogte van je bureaustoel instelt, je bovenbenen horizontaal zijn wanneer je je voeten plat op de grond zet. De armleuningen moeten je armen goed ondersteunen; niet omhoog drukken. De hoogte van de armleuningen is dan de juiste hoogte voor het bureaublad. Bewaar voldoende afstand tot je beeldscherm. Afhankelijk van de grootte van je beeldscherm, is dit zo’n 70 centimeter.’

Licht
‘Zorg voor voldoende licht, maar laat je niet verblinden door het licht van buiten. Wanneer je bijvoorbeeld je scherm voor het raam zet, produceert dat weinig licht, terwijl er van buiten heel veel zonlicht komt. Het kan dan zijn dat je scherm bijvoorbeeld 300 lux is, en het buitenlicht 30.000 lux. De contrastverschillen zijn dan te groot. Het beste is het om je beeldscherm haaks op het raam te zetten.’

Staand werken
‘Ons lichaam is niet gemaakt om langdurig in dezelfde positie te zitten, we moeten in beweging blijven. Het is belangrijk om eens in de drie kwartier op te staan en een pauze te nemen. Wanneer je dat doet, ben je net zo effectief als wanneer je aan een stuk doorwerkt. Je kunt er ook voor kiezen om een zit-stabureau te kopen, waar je ook staand aan kunt werken.’

Tekst: Jasmine Groenendijk

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail